MAISON LOU DUMONT

BOURGOGNE, FRANKRIKE
3 flaskor, 1235 KR

Personer: Koji Nakada och Jae Hwa Park
F
irma: Maison Lou Dumont
O
rt: Gevrey Chambertin
Appellation: 19 olika appellationer i Bourgogne.

Lika glad som man blir av att se dessa viner åter, lika ledsen blir man över prisbilden i Bourgogne. Bourgogne Blanc över 300 kr och Saint-Aubin under 500 kr är idag inte i det högsta spannet men det finns en ovilja för mig att följa med över 500kr-sträcket. Det finns mycket vin i världen och det är roligare att jobba med viner som kan öppna nya tankar och inspirera nyfikna människor. 

Detta är sista gången vi kommer att leverera Kojis viner till privatmarknaden. Han kommer i fortsättningen vilja allokera sina viner endast till bättre restauranger.

1996 bytte Koji Nakada sommelieryrket i Tokyo mot oenologi i Beaune. Då var Bourgogne inte särskilt internationellt och Koji var tvungen att lära sig franska. Jae Hwa Park gav honom franskalektioner och senare även barn och någon att dela livet med. Han startade sin negociantverksamhet 2000 och i dagsläget äger han små lotter och gör vin på en hantverksmässig nivå i 16 appellationer. Hans hem tillika cave ligger i Gevrey-Chambertin. Han köper frukt från småbönder i trakterna, en del av buteljeringarna är av hundra procent AB-certifierad frukt. 2012 lyckades de få ihop pengar till att köpa lite egen mark. Det var 100+åriga stockar Bourgogne Aligoté, lite Gevrey Chambertin och Bourgogne Rouge. 2014 byggde man om källaren som ligger i Gevrey. Efter 25 år har Koji och Jae nu skapat något som de äger själva och kan föra vidare till sina barn, som är födda på platsen.

Vin är rätt ofta bara människor och ibland märker man det på fel sätt. Någon har kärat ner sig i en dröm och en karaktär, köpt på sig vin som bär mening och ett skimmer som inte riktigt kommer fram för att kunnandet i tillverkning inte riktigt funnits. I fallet Koji Nakada så blev jag mycket imponerad första gången jag träffade honom. Det var i Stockholm 2012 och mitt på ett trött mässgolv stod han och morrade sina viner. Det vita instegsvinet var löjligt koncentrerat och i en liga som brukar kosta pengar. Jag ville ge den försynta mannen en uppriktig komplimang och sa att vinet påminner om en bättre Village Meursault. Han tackade och sa att det var 50/50 Meursault och Puligny-frukt i flarran och jag tänkte att; okej, detta kostar nog skjortan. Men, det gjorde det inte. Jag bokade ett möte med honom och flög ner för att se vineriet någon vecka senare. Väl där fick jag en bild av hur seriöst projektet var. Jag var mycket stolt över kundlistan av stjärnkrogar i Sverige och när jag meddelade honom detta blev han mycket glad. Han bad mig göra en ny flik för Sverige i hans word-dokument för stjärnkrogar världen över och då insåg jag hans ställning globalt. Bara i Tokyo fanns otaliga stjärnkrogar som serverade hans vin. Ett visst kändisskap har dessutom infunnit sig i Japan sedan Koji blev en karaktär i vin-mangaserien Drops of god.

Han har lyckats bygga upp goda relationer till lokala odlare i Bourgogne och fungerar idag som en micro-negociant (det är ungefär som en mindre vinproducent) men med en liten del egen ägd frukt också. Know-how och kontakter har gått fort att etablera då hans fru och han själv hjälper namnkunniga producenter att hitta sina kunder i Asien. Första gången jag var där nere stod det en sjöpall med Emmanuel Rouget Echezeaux Grand Cru 2011, något som får vilken vinkännare som helst att darra lite på knäna. ”I help some friends find their market in Asia” svarade Koji Nakada, vinmakare Lou Dumont mycket försynt. Sedan dess har framförallt de röda vinerna utvecklats och kommit ikapp kvalitén på de vita. Därtill har Koji hjälpt mig med kontakter och fungerat som dörröppnare. Jag har hjälpt honom att hitta intresserade kunder i Sverige och vi kan lägga till många av Sveriges stjärnkrogar på kundlistan.

Jag har börjat se hans mycket begränsade domänviner på auktion, vilket delvis är roligt men ändå har en bitter eftersmak. Hans Bourgogne Rouge klubbades nyss för tusenlappen styck, vilket gör att säljaren antagligen tjänar mer än Koji själv. Roligt att se att trycket finns men vi vill helst se att man dricker vinerna och inte spekulerar i dem.

Gustav Hyllienmark 

CÔTE DE NUITS VILLAGE 2021

CÔTE DE NUITS VILLAGE
2 flaskor á 385 Kr

Helt enkelt ren obeveklig charm. Detta vin i rätt temperatur är något oslagbart i törstsläckning och versatilitet. Det är få grejer som detta inte passat till.

På nosen:  Sval, mintig och örtig både röd och blå frukt.
I munhålan: Äntligen en i sanning mer klassisk Bourgogne-årgång. Snipigare, mer blyg men också mer läskande. Jag får bara inte nog av det dragoniga och svala i aromatiken. Krispigt! 
Tillfälle: Varför inte nu? Ett vin man vill dricka med någon men inte för många så man får tid med denna fina struktur.
Drickfönster: 2023-2032
Servering: Svalt och skönt, 14 -15 grader. när man har laddat tryckkokaren med kyckling granatäpplejos, rostade valnötter och gurkmeja. Äntligen ett vin som passar till KHORESH FESENJAN (persisk höstgryta).
Vingårdar: Vignois (Brochon)
Druva: Pinot Noir
Vitikultur: Handskördat. Eko utan något certifikat till största del. Skördeuttag 40 hl/ha
Vinifikation:  Kallmacererat i 3-5 dagar. 15 dagars jäsning i tank sedan 17 månader i fat varav ⅓ nya. Buteljeras ofiltrerat.

Saint-Aubin 2021

Saint-Aubin
1 flaska á 465 Kr

Bourgogne är ett getingbo av små appellationer med Pinot och Chardonnay. Ladoix och Pernand-vergelesses är två byar som jag själv dricker mycket av i och med att potentialen för stora grejer finns där även om priserna fortfarande är humana. I Saint-Aubin fallet kan man knappast säga att det är off the beaten track, i och med dess proximitet till Chassagne och Puligny, därtill finns det Premier cru:er i denna by. Det vore därför förmätet att skriva under-dog vin. Men man kan ändå poängtera att det inte är fullt så dyrt i och med att det är rätt brokiga exponeringar i Saint-Aubin. I mitt tycke tar en välsnickrad Saint-Aubin mig hela vägen hem. Jag behöver inte söka mig vidare upp i lyxfällan. All kultur, allt kunnande och den omisskännliga känslan av att Chardonnays rätta plats är Bourgogne, Côte d’or och att man själv är på rätt plats i livet.

På nosen: Oblygt mineralstinn på nosen redan idag. Möjligen en lite reduktionsslöja men den kan skrivas av som typisk för reginone. Efter mycket luft (3h) så är det den arketypiska rostade ben, hår i hårtorks snuskiga mineralen där. Det är perverterat men detta gör mig sant glad i själen som när man ser ansiktet på en gammal vän.
I munhålan: Tack för att du finns och att du har allting med dig. Rik gul frukt, förnimmelse av något hårt och kargt samt uppfostrande syra. Det går att komplicera detta vin men det går också att låta bli för även oerfarna vitvinsdrickare förstår kvaliteten i detta vin. 
Tillfälle: När det ska bäddas för en stämning fylld av framgång och klass, eller om du har någon som brukar köpa skumpa, d.v.s. inte är rädd för viner över 450 kr men som här kan lockas till att få enligt mig lite mer frukt för pengarna.
Drickfönster: 2025-2035
Servering: Karaff – definitivt och ge det mer tid om man vill ha det där ovan nämnda snusket.
Vingårdar: Vingård på Saint-Aubin. Spridda kommunlotter.
Druva: Chardonnay
Vitikultur: 40l/ha, manuell skörd och ekologiskt utan certifikat till största delen.

Kundvagn